تحقیق جامع هدف از نقشه كشي

دسته بندي : فنی و مهندسی » نقشه برداری
هدف از نقشه كشي :
به طور كلي نقشه هاي مورد نياز اجزاي كي ساختمان را ميتوان به سه دسته تقسيم كرد:
1 – طراحي ساختمان : اين نقشه ها را مهندسين آرشيتكت تهيه مي نمايند.
2 – نقشه هاي اجرايي : مانند پلانهاي مختلف ، برشها ،‌دتايلاه ، نماها و غيره.
3 – نقشه هاي تاسيسات : مانند نقشه هاي برق، آبرساني،‌ فاضلاب ،‌تهويه .

اهميت نقشه كشي در ساختمان :‌
نقشه كشي در ساختمان يكي از مهمترين دروس فني است. نقشه ، زبان افراد فني است. براي يك فرد فني بسيار مهم است كه اين زبان را بشناسد و رموز آن را بداند. بدين معني كه بتواند نقشه اي را درست و خوب ترسيم كند و قادر به درك و خواندن آن باشد. نقشه كشي در رشته ساختمان هم كاري است فني و هم هنري، يعني يك نقشه را هم بايد از نظر رعايت نكات فني درست كشيد و هم بايد خوب و زيبا كشيد.
آنچه به قسمت فني مربوط است تسوط هنر آموز در كلاس بيان خواهد شد و شما فرا خواهيد گرفت ولي قسمت دوم يعني زيبا كشيدن را بايد با تمرين و كوشش مداوم به دست آورد تا هم درست و هم زيبا ترسيم كنيد.

وسايل نقشه كشي :
1 – تخته رسم و ميز نقشه كشي. 2 – خط كشي T . 3 – خط كش اشل (مقياس). 4- گونياهاي نقشه كي 30 ، 45 و 60 درجه. 5 – مداد پاك كن. 6 – برس نقشه كشي . 7- مدادهاي نقشه كشي. 8 – مداد تراش. 9 – نوارچسب كاغذي. 10 – دستگاه نقشه كشي (درافتينك). 11 – چراغ ميز نقشه كشي. 12- صندلي هاي نقشه كشي. 13- جعبه پرگار. 14- پرگار كشويي. 15- گونياي متحرك. 16- كاغذهاي نقشه كشي. 17- كاتر يا برش دهنده. 18- خط كش فلزي. 19- نقاله. 20- شابلونها (اشكال هندسي، مبلمان ،‌تاسيسات، حروف و اعداد، شابلن خطط منحني (پيستوله). 21- راپيد شابلن نويسي. 22- راوديس 23- گرافوس. 24- راپيد وگراف. 25- مركب. 26- خط كش معمولي. 27- لتراست و زيباتون. 28- نوار دور نقشه. 29- دستگاه نوگير يا نوارزن.

1 – تخته رسم (ميز نقشه كشي):
تخته رسم را معمولا” از چوب درخت كاج و يا گردو مي سازند تا در مقال عوامل جوي مثل گرما، سرما،‌ رطوبت مقاومت داشته باشند. معمولا” در طرفين تخته رسمها باريكه اي از چوب سخت تعبيه مي كنند. تخته رسمها يا روي دو پايه شيب دار ثابت قرار مي گيرند و يا اينكه روي دو پايه بلند كه تخته رسم قابل بالا و پائين رفتن است نصب مي شود. در اين حالت ميتوان شيب تخته رسم را به دلخواه تنظيم كرد.
تخته رسمهايي كه روي پايه هاي متحرك نصب مي شوند، ميز نقشه كشي ناميده مي شوند و اندازه تخته رسم ها استاندارد شده است و در مقابل جدول زير مي باشد،‌ اما در بازار تخته رسمهايي غير از اندازه هاي استاندارد شده نيز يافت مي شود.
ابعاد استاندارد و انواع تخته رسم به شرح زير است:

2000 1750 1500 1000 700 500 350 طول A ميليمتر
1500 1250 1000 700 500 350 250 عرض B ميليمتر
• ارتفاع استاندارد ميز نقشه كشي بيبن 80 تا 100 سانتيمتر است. پايه هاي ميز نقشه كشي از فلز ساخته ميشود. كناره هاي ميز بايد زاويه قائمه و اضلاع صافي داشته باشد.

2 – خط كش T :‌
در انواع گوناگون چوبي، كائوچويي و فلزي و پلاستيكي وجود دارد از دو تيغه كوتاه و بلند تشكيل شده است كه تيغه بلند آن بين 45 تا 150 سانتيمتر طول دارد و تيغه كوتاه آن از 10 الي 30 سانتيمتر است . زاويه بين تيغه بلند و كوتاه 90 درجه است كه با تكيه دادن تيغه كوتاه به كناره چپ ميز تيغه بلند خط كشي به حالت افقي در جهت طول ميز قرار مي گيرد و با بالا و پائين بردن خط كش ميتوان خطوط موازي افقي را رسم كرد و براي رسم خطوط عمودي گونيا را روي خط كش T قرار مي دهند و خطوط عمودي را رسم مي كنند.
در بعضي از دفاتر معماري و نقشه كشي معمولا” از خط كش قرقره اي استفاده ميكنند اين خط كش ها از دو طرف بوسيله دو نخ كه از قرقره هاي روي آن زده شده اند به ميز ثابت ميشود و خط كش روي نخ ها حركت مي كند اين خط كش ها دقيقتر از نوع اول هستند و با نصب آنها ميتوان شيب ميز را به اندازه دلخواه تنظيم نمود و بدون آنكه خط كش از روي ميز بيفتد.

3 – خط كش اشل (مقياس)‌:
اين خظ كش وسيله اي است، براي تغيير نسبت اندازه هاي نقشه به اندازه واقع جسم اندازه اي كه مناسب ترسيم و كاغذ نقشه كشي باشد. اشل يك خط كش پلاستيكي با مقطع مثلثي است، كه سه وجه و شش كناره دارد. روي هر وجه آن دو نوع تقسيم بندي با دو مقياس يكي از راست به چپ و ديگري از چپ به راست وجود دارد. اندازه خط كش اشل 30 سانتيمتر است و با استفاده از آن ميتوان اندازه ها را در مقياس هاي مختلف مشخص كرد.
دسته بندی: فنی و مهندسی » نقشه برداری

تعداد مشاهده: 7733 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش

تعداد صفحات: 166

حجم فایل:797 کیلوبایت

 قیمت: 4,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252