تحقیق هاديهاي خطوط توزيع و انتقال

دسته بندي : کارآفرینی » برق و الکترونیک
هاديهاي خطوط توزيع و انتقال:
بهترين فلزات از نظر هدايت الكتريكي نقره و طلاي سفيد مي باشد كه به علت گراني و كميابي نمي توان از آن استفاده نمود. بنابراين فلزاتي كه بعنوان هاديهاي شبكه بكار مي روند عبارتند از : مس ‚ آلومينيوم وفولاد كه ممكن است به تنهايي يا بصورت تركيبي از دو يا چند فلز بكار روند
مانند: مس ‚ فولاد و آلومينيوم/ فولاد.
مس: COPPER
از معمولترين هاديهاي خطوط است كه قابليت هدايت بسيار خوبي دارد و از نظر هدايت الكتريكي بعد از نقره به حساب مي آيد و هر چقدر ناخالصي آن بيشتر باشد قابليت هدايت آن كمتر است و چون در طبيعت به وفور يافت مي شود ارزان تر از نقره است. استقامت مكانيكي آن خوب و عوامل جوي بر آن تاثير زياد ي ندارد.
آلومينيوم:
آلومينيوم بيشتر در خطوط انتقال بخصوص با ولتاژ قوي بكار مي رود. داراي 5/99درصد آلومينيوم و 5/. درصد فلزات ديگر مي باشد. ضريب هدايت آلومينيوم از مس كمتر ولي قيمت آن ارزانتر و وزنش سبكتر است. استحكام مكانيكي آن از مس كمتر و تاثير عوامل جوي و رطوبت بر آن به مراتب بيشتر از مس است و در هواي مرطوب زود اكسيده مي شود.
الملك:
اين فلز در آلمان به الداري معروف است آلياژي از 3/98درصد آلومينيوم و بقيه آن منيزيم و سيليسيوم مي باشد. قابليت هدايت آن 10درصد از آلومينيوم خالص كمتر ولي مقاومت مكانيكي آن خيلي زيادتر مي باشد.
آلومينيوم ـ فولاد:
منظور هادي مي باشد كه در وسط يك مغز فولادي و اطراف آن رشته هاي آلومينيومي قرار دارند. مغز فولادي براي استحكام مكانيكي ورشته هاي آلومينيومي براي هدايت الكتريسيته مي باشد.
مقاومت مخصوص اين هادي دو برابر مس و مقاومت مكانيكي آن 80 درصد مس سخت است. ضمنا براي جلوگيري از زنگ زدگي و همچنين خوردگي بين سيمها فولادي و آلومينيومي از فولاد گالوانيزه استفاده مي كنند.

فولاد:
فولاد داراي مقاومت مكانيكي زياد و قابليت هدايت كمي مي باشد و با اسپانهاي بلند به كار ميرود. در شبكه به عنوان سيم گارد به كار مي رود و سيمهاي فولادي كه در هواي آزاد بكار ميروند بايستي گالوانيزه باشند تا زود زنگ نزنند.
دسته بندی: کارآفرینی » برق و الکترونیک

تعداد مشاهده: 8217 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: word-قابل ویرایش

تعداد صفحات: 16

حجم فایل:51 کیلوبایت

 قیمت: 3,200 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252