مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس و میگرن

دسته بندي : گوناگون » مبانی نظری
مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس و میگرن به صورت کامل و جامع در حجم  48 صفحه در فرمت word

#این مبانی نظری و پیشینه تحقیق، کامل و جامع می باشد.
#رفرنس نویسی و دارای منبع.
#با فرمت ورد و قابل ویرایش.
#از این فایل می توان برای فصل دوم پایان نامه و تحقیق، پروپوزال، پژوهش های علمی و .... استفاده نمود.



بخشی از متن:
«نگاهي به تاريخچه هاي پژوهش»
مقدمه :
عوامل متعدد و بي شماري هستند كه باعث استرس مي شوند يا استرس موجود را تشديد مي كنند براي سهولت اينكار عوامل را به سه گروه تقسيم مي كنيم كه عبارتند از : عوامل مرتبط با تغيير وضعيت جسماني، عواملي كه سبب آسيب پذيري و ضعف هيجاني مي شوند و عواملي كه پيامد و نتيجه مسائل بروني هستند. عاملي كه فردي را تحريك مي كند و او را دچار استرس مي سازد، لذوماً در ساير اشخاص همان تاثير را نخواهد داشت اين تفاوت ها به تنوع و گوناگوني الگوي واكنش دروني و پرورشي و تربيتي اشخاص بستگي دارد. بايد توجه كرد كه اين عوامل هميشه عامل براي تحريك مشخص براي استرس نيست بلكه مي تواند در افراد به خاطر روند فكري متزلزل و متغير خود، در ذهنشان شرايطي غير واقعي و خيال مي سازند و زمينه ايجاد استرس را فراهم مي كنند چنين افرادي به راحتي و براي هر چيز جزئي و پيش پا افتاده دچار استرس و فشار رواني مي شوند و هميشه تند خو و بر افروخته هستند. (گيريجا كهانا – قندهاري 1382)
فقط عده معدودي از انسانها ممكن است سردرد را تجربه نكرده باشند، هر درد جزء عمومي ترين نوع از درد مي باشد. كه همه ساختمان داخل جمجمه و هم سازمان خارج جمجمه را در بر مي گيرد. مهم ترين مساله در مواجهه با سردرد افتراق بين بدخيمي و خوش خيمي سردرد است. سردردي كه اولين بار با شدت نسبتاً زياد در فرد بروز كند با سردردهاي ادواري مزمن يا مداوم كاملاً فرق دارد. سردرد خوش خيم آن قدر شايع است كه گاهي        مي توان آن را يك جنبه نرمال زندگي بحساب آورد. در بررسي حاصل ابتدا به انواع سردرد اشاره مي شود. و سپس توضيحات مفصلي را در رابطه با شناخته ترين سردرد با منشأ داخل جمجمه اي، يعني ميگرن كه به طيفهاي مختلف دردهاي ادواري مزمن گفته مي شود اشاره  مي شود. بعضي از مبتلايان به ميگرن ميدانند كه بعد از يك حالت اضطراب يا استرس شديد دچار حمله ميگرني خواهند شد. (ويكلنيون – فرهاد همت خواه 1380)

ادبيات تحقيق (استرس)
در سالهاي اخير بندرت روزنامه اي را مي توانيم پيدا كنيم كه صفحه اي در آن به شرح حوادثي مانند قتل، انحرافات جنسي، سرقت و يا ماجراهايي كه دليل آن اختلالات شخصيتي افراد مجرم مي باشد نپرداخته باشد و فيلمها و نمايشنامه ها نيز اكثراً بر اساس داستانهايي با انگيزه هاي رواني ساخته و پرداخته مي شود كه مورد علاقه فراوان مردم است. به همين دليل قرن بيستم را عصر يا سالهاي اضطراب و تنش مي نامند با پيشرفت علم و تكنيك در دانش پزشكي بر اكثر بيماريهاي جسمي غالب آمده ولي طاعون و وبا جاي خود را به بيماريهاي رواني مانند تشويش، ناامني، و ترديد و نگراني از بيكاري و ساير مشكلات اجتماعي داده (شاملو 1372)
كلمه استرس ريشه آنگلو ساكسوني داشته و فرانسويها برحسب كاربردش معادلات گوناگوني بر آن قائل مي شوند. اين كلمه خود از لغت (ESTREE) در زبان فرانسه اخذ كرده كه خود مشتق از كله STRIGTUS لاتين مي باشد. در واقع كلمه استرس از زبان انگليسي گرفته شده و معادل دقيق تري غير از كلمه فشار در فارسي ندارد و آن هم  معناي وسيع و طيف گسترده اي را مي سازد( شاملو _1372)
بنا بر گفته تعدادي از دانشمندان تمام بيماريهاي موجود در انسان از جهاتي با انسان ارتباط دارند. اين بيماريها تنها شامل امراض رواني يا بيماري روان تني نمي شوند بلكه در بر گيرنده تمام امراض جسماني از قبيل سرطان ،سل و مانند آن نيز مي باشند از سالهاي قبل در آزمايشگاهها دانشمندان با وارد كردن استرس بر حيوانات آنها را مبتلا به امراض جسماني نموده اند. در پژوهش اسكاروايتمان (1979)مشاهده شده با تحريك عصبي موشهايي كه دچار سرطان بوده اند و به وسيله شوك الكتريكي مشاهده كرده اند كه در موشهايي كه تحريك عصبي شده بودند سرطان به سرعت نشو نموده و مرگ آنها را تسريع كرد و در انسان تحقيقات در زمينه استرس با بيماريها و بخصوص امراض جسمي اخيرا شروع شده است .
(شاملو_1372)
آدميان براي آنكه به طرز بهنجاري  بكار و كوشش بپردازند بايستي كمي فشار رواني احساس كنند برانگيختگي هيجاني ملايم آدمي را در جريان كاري كه بر عهده دارد هشيار دارد ،هنگامي كه مدتي از زندگي آدميان با سكوت و آرامش همراه مي شود ،آنان احساس كسالت كرده و در پي چيزهايي هيجان انگيز مانند تماشاي فيلمهاي جاسوسي ، بازي تنيس و يا مراوده با ديگران مي روند به نظر مي رسد براي آنكه دستگاه عصبي به درستي كار كند بايستي ميزان معيني تحريك به آن وارد شود . اما در عين حال فشار رواني شديد يا طولاني داراي اثرهاي آسيب زاي فيزيولوژي و روان شناسي است. هرگاه نخستين تلاش آدمي براي كنار آمدن با مسئله مشكل به جايي نرسد در آن صورت اضطراب وي بيشتر مي شود و چون وضع
رواني يا رفتار عادي فرد را دچار اختلال مي كند. لذا استرس عبارت است از فشارهايي كه به انسان وارد مي شود و بر توانايي هاي او تاثير مي گذارد .(اتكينسون و همكاران _1375)
نخستين بار فيزيولوژيست بزرگ قرن 19cold_berard ياد آور شد كه دستگاههاي  گوناگون
بدن جانوران در محيط مايع مانندي نظير خون قرار دارند كه وجود ثبات مستمر آن براي دوام حيات جاندار ضروري است. او معتقد بود كه همه ساختمانهاي فيزيولوژيك هدفشان حفظ اين ثبات مي باشد در سال(1932) والتر كانون با بسط و گسترش نظرات برنارد ثبات دخلي مزبور را به اصطلاح «تعادل حياتي» مشخص نمود و آنرا جريان معرفي كرد كه به رفع     نا بهنجاري هاي  مي پردازد كه بر اثر عوامل فشار آور بروني و دروني در ارگانيسم ايجاد مي شود ،بعدها كانون ، سليگه ثابت نموده اند كه فشارهاي فيزيولوژيك ميتوانند تغييرات هورموني چشمگيري ايجاد نمايند كه موجب واكنشها و نشانه هاي بيمار گون فيزيولوژيك شوند.( اتكينسون و همكاران_1375)

دسته بندی: گوناگون » مبانی نظری

تعداد مشاهده: 7589 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: WORD - قابل ویرایش و دارای منبع

تعداد صفحات: 48

حجم فایل:259 کیلوبایت

 قیمت: 25,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252