ارزشیابی برنامه درسی به منظور قضاوت و یا توافق درباره ارزش یک برنامه درسی انجام می شود. بنابراین نقش اصلی ارزشیابی تعیین ارزش برنامه درسی است. الكساندر (۱۳۷۲) در ۶ محور، نقش ارزشیابی برنامه درسی را مطرح می کند:
۱) قابلیت برنامه درسی طراحی شده در تحقق اهداف برنامه
۲) میزان اعتبار اهداف برنامه درسی
۳) تناسب برنامه درسی با ویژگی های دانش آموزان
۴) مدل آموزش انتخاب شده در تناسب با اهداف
۵) کارآیی محتوای انتخابی در جهت تحقق اهداف
۶) تناسب مواد و رسانه های آموزشی با اهداف برنامه، ویژگی های فراگیران و...
در همین راستا آلکین (۱۹۹۴) دو نقش اساسی برای ارزشیابی برنامه درسی مطرح می کند: «ارزشیابی محصول برنامه درسی» و «ارزشیابی از برنامه درسی».