اگر اختلاف نظر میان اندیشمندان حوزه علوم تربیتی را در خصوص تعریف آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت نادیده بگیریم؛ با مسامحه می توانیم بگوییم:
آموزش و پرورش عبارت است از فرایند کمک به جریان رشد انسان
انواع آموزش و پرورش:
رسمی
نیمه رسمی
غیر رسمی
متداول ترین شکل: آموزش مدرسه ای است.
اهداف کوتاه و بلندمدت آموزش: بر اساس جهان بینی و انتظارات جامعه تعیین می شود.
سطوح مختلف تحصیلات: پیش دبستانی، دبستانی، متوسطه و عالی.
زمان شروع و پایان دروه آموزش و مدت آموزش: در هر یک از سطوح تحصیلی از قبل معلوم می شود.
در هر یک از سطوح مذکور گروههای سنی: نسبتاً همگونی به تحصیل اشتغال پیدا می کنند.
محتوای برنامه ها: معمولاً در قالب موضوعات درسی معینی ارائه می شود.
مسئولیت تدریس : مربیان،معلمان ،دبیران و استادانی که دارای مهارتهای حرفه ای و صلاحیتهای ویژه هستند.
اعطای گواهینامه برای دانش آموختگان: درهر یک از سطوح تحصیلی بر مبنای ارزشیابی و امتحانات.